Followers

Thursday, 27 September 2012

KEBAIKAN DALAM VITAMIN C UNTUK TUBUH BADAN

Jom tengok ape kebaikan vitamin c pada tubuh badan kita.

-          Sumber kolagen

-     Imun (kekebalan) - melindungi badan anda daripada jangkitan dan mengekalkan tulang yang sihat dan  gigi, serta mempercepatkan keupayaan badan untuk membaiki luka.

Kedinginan, keradangan & hidung tersumbat 

Bersama-sama dengan fungsi imun yang melawan bakteria, virus, dan jangkitan, vitamin C juga berfungsi sebagai antihistamin yang berkesan yang akan mengurangkan kesan yang tidak menyenangkan selsema, termasuk keradangan, hidung tersumbat dan sakit.

Antioksidan 

Vitamin C adalah antioksidan yang kuat dan berkesan yang melindungi badan kita daripada radikal bebas yang menyebabkan tekanan oksidatif. Tekanan oksidatif yang berlebihan, atau "selular karat," boleh membawa kepada pelbagai keadaan yang teruk perubatan, seperti aterosklerosis yang boleh menyebabkan kedua-dua penyakit jantung dan strok, dan dikaitkan dengan pelbagai jenis kanser, termasuk paru-paru, mulut, tekak kolon,  perut dan esofagus. Vitamin C juga membantu untuk menjana semula bekalan vitamin E anda (satu lagi antioksidan berguna).

Hipertensi 

Vitamin C telah ditunjukkan kepada tekanan darah yang lebih rendah, dan oleh itu mengurangkan kebarangkalian hipertensi, serta masalah kesihatan yang serius yang mengikuti, seperti penyakit kardiovaskular.

Menurunkan tekanan darah

Bersama-sama dengan merendahkan tekanan darah anda, vitamin C memastikan pengembangan betul saluran darah, yang boleh mencegah penyakit seperti aterosklerosis, kolesterol tinggi, kegagalan jantung kongestif, dan angina pektoris (bekalan darah yang tidak mencukupi ke jantung yang menyebabkan sakit dada yang teruk).
Vitamin C secara mendadak merendahkan paras plumbum dalam darah anda. Ini adalah penting terutamanya bagi kanak-kanak yang tinggal di kawasan bandar, kerana kajian telah menunjukkan bahawa keracunan plumbum boleh membawa kepada masalah tingkah laku dan perkembangan, seperti pembelajaran dan menurunkan IQ. Dewasa, lebih-lebih lagi, boleh mengalami kerosakan buah pinggang dan tekanan darah tinggi.

Melawan Katarak

Dengan meningkatkan pengaliran darah ke mata - Kanta mata manusia memerlukan vitamin C untuk berfungsi dengan betul, dan kekurangan boleh membawa kepada katarak (satu keadaan di mana kanta menjadi semakin kabur, menyebabkan penglihatan kabur). Pengambilan vitamin C yang tinggi telah ditunjukkan untuk melawan katarak dengan meningkatkan jumlah aliran darah ke mata.

Buah Oren sumber vitamin C
 
"Menurut Dr. Bill Sears, pakar psikologi dan profesor di University of California, beliau menyatakan pengambilan buah oren setiap hari, dapat membantu meningkatkan kadar antibodi dalam badan.
Ini kerana buah oren mempunyai vitamin C. Vitamin C dapat membantu mempercepatkan produksi antibodi dalam badan. Selain itu, ia juga dapat memberhentikan virus-virus penyakit dan jangkitan, daripada memasuki tubuh badan kita.

Tambah Dr. Bill, buah oren juga merupakan makanan yang berkhasiat, dan antara makanan yang terbaik untuk mempercepatkan produksi antibodi selain daripada daging turki, dan salmon."

Agar Rambut Tumbuh Lebih Cepat


Ada beberapa alasan mengapa seseorang ingin rambutnya tumbuh lebih cepat: potongan rambut yang gagal, ingin cepat berganti model, rambut kering dan rusak, dll. Apakah ada cara agar rambut dapat tumbuh lebih cepat?
Manusia memiliki sekitar 100.000 helai rambut di kepala dan laju pertumbuhan rata-ratanya sekitar 1,5 cm per bulan. Perlu sekitar 2 tahun sebelum rambut Anda menyentuh bahu. Vitamin dan mineral yang tepat memainkan peran penting agar pertumbuhan rambut Anda sehat. Setiap kekurangan gizi dapat menyebabkan rambut menipis, rusak atau bahkan rontok total. Bila Anda memiliki masalah rambut, tanyakan pada diri sendiri apakah Anda makan dengan teratur dan dengan gizi seimbang.
1. Protein
Jika Anda mengikuti diet rendah protein, rambut Anda dapat mengalami penipisan atau perlambatan dalam siklus pertumbuhannya. Agar rambut Anda tumbuh lebih cepat, Anda harus memastikan bahwa Anda makan cukup protein. Protein tersedia dalam daging, ikan, telur, susu, susu kedelai, keju, tempe dan tahu.
2. Beta karoten
Beta-karoten penting untuk pertumbuhan rambut. Beta-karoten dikonversi dalam tubuh menjadi vitamin A dan membantu menjaga perkembangan dan pertumbuhan tulang yang normal. Beta-karoten membuat kulit, rambut dan kuku menjadi sehat. Zat ini dapat ditemukan dalam sayuran dan buah-buahan berwarna hijau, merah dan kuning.
3. Vitamin B
Untuk membuat rambut Anda tumbuh lebih cepat, direkomendasikan untuk menambah asupan vitamin B kompleks (terutama B-6,folat, biotin dan inositol). Vitamin B terdapat pada beras merah, hati, susu, telur, kentang, kacang-kacangan, jamur, alpukat, dan pisang.
4. Silika
Silika membuat rambut Anda kuat dan indah. Suplemen yang mengandung silika, zinc, magnesium dan mineral penting lainnya banyak dijual di toko makanan kesehatan. Anda juga bisa memilih untuk memperbanyak minum teh yang kaya akan silika.
5. Pijat kulit kepala
Pijat kulit kepala adalah salah satu metode terpopuler untuk merangsang dan mempercepat pertumbuhan rambut. Rambut tumbuh di kepala dimulai di papilla dan menerima makanan melalui pembuluh darah. Pemijatan kulit kepala dapat membantu meningkatkan sirkulasi darah. Pijatlah kulit kepala Anda di waktu-waktu luang, atau setidaknya sekali sehari.
6. Bawang putih dan bawang merah
Menggosok kulit kepala sebelum tidur dengan bawang putih atau bawang merah diyakini dapat merangsang pertumbuhan rambut. Karena menggosokkan bawang putih langsung ke kulit kepala tidak mudah, Anda dapat meremas beberapa siung bawang putih dan mencampurnya dengan minyak telon.
7. Lidah buaya
Gosokkan lidah buaya ke kulit kepala Anda dan diamkan sedikitnya satu jam. Lidah buaya penuh dengan vitamin, mineral dan protein, dan dapat merangsang pertumbuhan rambut secara alami.

Saturday, 22 September 2012

VITAMIN C - HOT ISSUE

Aslmkm kwn-kwn blogger semua. Hot betul sekarang ni isu vitamin c organik. alahai.. Ade jgk yg dh tertipu beli vitamin c organik ni. Pdhal sumber nye dr vitamin c keluaran shaklee yg 100% natural. Murah je vitamin C shaklee ni..


Ni saya kongsikan info tentang KEPERLUAN VITAMIN C DALAM TUBUH KITA daripada laman website NURAL www.nural.com


Sejak kecil lagi kita telah di dedahkan dengan kepentingan vitamin C kepada kesihatan badan. Malahan apabila semakin meningkat usia, ramai orang berusaha untuk menjaga kecantikan diri dengan mengambil rawatan vitamin C. Apakah khasiat sebenar vitamin C? Apakah peranan vitamin C di dalam kehidupan kita? Mari kita terokai komponen makanan ini yang mampu membantu kesihatan kita tanpa mengenal peringkat usia.

Apa itu Vitamin C?
Vitamin C adalah sejenis vitamin yang sangat diperlurkan oleh badan. Ianya juga turut dikenali dengan nama Asid Askorbik. Di kalangan kanak-kanak yang berusia antara 1 hingga 6 tahun, mereka memerlukan sekurang-kurangnya sebanyak 30 mg vitamin C dalam sehari. Manakala kanak-kanak yang berusia antara 7-9 tahun pula memerlukan sebanyak 35 mg sehari.
Vitamin C amat penting dalam pembentukan tulang. Hal ini kerana, vitamin C dapat membantu tubuh dalam pembentukan kolagen. Kolagen membantu di dalam memastikan tulang, otot, gigi serta kulit berada di dalam keadaan sihat serta kuat. Selain itu, vitamin C juga dapat membantu dalam penyerapan zat besi di dalam badan (zat besi amat penting dalam pembentukan hemoglobin darah merah).
Di dalam buku bertajuk “User’s Guide to Vitamin C” turut menyatakan kepentingan vitamin C kepada sistem kardiovaskular manusia. Selain itu, penulis buku tersebut Hyla Cass dan Jim English turut menyatakan bahawa vitamin C turut memberikan manfaat kepada hati. Selain memastikan tekanan darah berada di dalam keadaan normal, vitamin C juga membantu dalam merendahkan tahap kolesterol di dalam badan. Oleh kerana sifatnya yang larut dalam air, vitamin C turut dapat menyingkirkan kolesterol yang melekat pada dinding-dinding arteri.

Tahukah anda
Vitamin C juga dikenali sebagai sumber anti oksida yang penting. Ini kerana antioksida dapat membantu dalam melindungi sel dan tisu di dalam badan termasuklah sel-sel di otak serta mata. Dengan pencemaran global yang berlaku di dunia ini, maka amat penting sekali pengambilan vitamin C di ambil oleh setiap lapisan masyarakat. Ini adalah wajar, demi mengelakkan diri dari risiko penyakit yang berbahaya.

Sumber vitamin C
Demi memastikan anak anda mendapat sumber Vitamin C yang mencukupi, maka anda perlu memastikan mereka menikmati pelbagai jenis makanan yang kaya dengan vitamin C. Sebagai contoh, buah-buahan segar seperti lemon dan limau. Selain itu, mereka juga boleh menikmati sayur-sayuran seperti kubis dan tomato.
Sungguhpun begitu, vitamin C adalah sejenis vitamin yang larut di dalam air. Adalah di galakkan untuk menikmati makanan seperti buah-buahan yang tidak mengalami proses memasak. Hal ini kerana, di khuatiri vitamin C tersebut akan larut di dalam air tanpa sempat kita menikmatinya.

Kekurangan vitamin C
Tanpa kita sedari, kekurangan pengambilan makanan yang mengandungi vitamin C akan dapat mengundang risiko yang berbahaya kepada kita. Sebagai contoh, pernahkah kita sedari bahawa secara tiba-tiba kita menghadapi keadaan gusi berdarah? Atau pernahkah kita terfikir mengapa kesan luka yang kita alami mengambil masa yang lama untuk pulih?
Perkara-perkara seperti di atas sebenarnya menunjukkan ciri-ciri seseorang yang mengalami kekurangan vitamin C di dalam badan. Untuk itu, amat penting sekali bagi kita memastikan agar jumlah vitamin C di dalam badan mencukupi demi penjagaan kesihatan kita seharian. Jika di lihat pada pasaraya-pasaraya berdekatan turut menawarkan pelbagai jenis makanan tambahan sama ada dalam bentuk pil mahupun cecair yang mengandungi vitamin C. Sebelum anda membuat kuputusan untuk menggunakan sebarang produk kesihatan, maka anda seharusnya mendapatkan nasihat dari doktor terlebih dahulu demi memastikan produk yang ingin anda ambil adalah bersesuaian dengan faktor kesihatan anak anda mahupun diri anda sendiri.
Rujukan:
1. Kementerian Kesihatan Malaysia
2. User’s Guide to Vitamin C by Hyla Cass, and Jim English (2006)
3. FAO/WHO (2002). Vitamin C. In: Human Vitamin and Mineral Requirements. Report of a Joint FAO/WHO Expert Consultation. FAO, Rome; pp 73-86.