Followers

Thursday, 4 December 2014

Thursday, 13 November 2014

Seafood shell

Sape pernah makan ni? Hehee...dh 2x asben bwk blk. Sedap... Isi dlm die mcm ketam.

Friday, 7 November 2014

Distributor INDERA MAHKOTA & KOTA TINGGI : PETUA MENDAPATKAN ZURIAT PEREMPUAN

Hari ni masuk hari ke 4 berpantang dan umur Zulaikha juga 4 hari. Seperti Nawfal dan Naqib, berpantang anak ke 3 juga di rumah orang tua di Indera Mahkota.

Hari ni juga saya mula berurut dengan tukang urut yg biase saya ambil mase berpantang. Lebih kurang sejam lebih juga berurut tadi. Lega rasa badan lepas berurut. Syok betul. Sambil mengurut, tukang urut bagi tips macam-macam. Terutama tentang rumahtangga. Inilah keistimewaan bila berurut dengan tukang urut yang berpengalaman. Tukang urut ni menggelarkan dirinya Mama. Dari berurut satu badan, pakaikan bengkung dan ikatkan rambut mama akan buat. Untuk 3 hari. Pemakaian bengkung yang kemas dan berpanjangan sepanjang berpantang sangat dititik beratkan oleh mama. Katanya dengan bengkung ni lah nanti badan kita akan terjaga dengan baik. Inilah pesanannya setiap kali datang mengurut dari anak pertama saya lagi.

Selain itu, satu petua yang saya nak kongsikan dengan rakan pembaca semua.. macam mana nak dapatkan anak perempuan. Haaa...ni mesti sgt menarik perhatian ibubapa yang masih belum dapat baby girl lagi kan. Walaupun anak ke 3 saya ni girl..tapi saya tetap nak kongsikan petua ni.

Kita boleh cuba dan jangan lupa diiringi doa kepada Allah. USAHA DOA TAWAQAL.. insyaAllah.

Kata mama..untuk dapatkan baby girl.. waktu yang sesuai untuk bersama suami isteri adalah diluar waktu subur dan ketika tahap keinginan suami kurang. Itulah petua yang dikongsikan. Kata Mama...bagitaulah kepada kawan-kawan yang masih belum ada anak perempuan.


Wednesday, 20 August 2014

Minyak ikan untuk IQ anak-anak

Want to Make Your Kids Smarter? Give Them Fish Oil!

Want to Make Your Kids Smarter? Give Them Fish Oil!
According to a meta-analysis published in “Perspectives on Psychological Science,” parents can improve their young children’s IQ levels by supplementing their diet with fish oils that are rich in omega-3 fatty acids1.
A meta-analysis is a method of research that combines the results from different studies with the aim of identifying patterns in the common results.
These authors uncovered four separate meta-analyses with similar recommendations. Among these recommendations was supplementing infants with long-chain polyunsaturated fatty acids, or omega-3s.
The omega-3 fatty acids are also known as essential fatty acids (EFAs). This means that they are essential for metabolic processes but, because they are not able to be synthesized in the body, they must be ingested as part of the diet or come from supplements.
The richest dietary sources of EFAs come from oily fish that live in cold waters. These include salmon, mackerel, sardines, herring and anchovies. Oils from these fish have around seven times as much omega-3 fatty acids as they do omega-6 fatty acids.
Modern diets include a lot of omega-6 and little omega-3. This imbalance between omega-6 and omega-3 intake can increase your risk of heart disease.
The results of this meta-analysis are supported by recommendations from the United Nations Food and Agricultural Organization. Docosahexaenoic acid (DHA), one of the specific omega-3 EFAs found in seafood, is essential for proper brain development of the fetus and in early childhood. The UNFAO recommends that pregnant women, nursing mothers and children through the age of two should consume a minimum of 200 mg of DHA per day.
According to a Harvard Medical School Special Health Report, we should all try to obtain our omega-3s from our diet2.
For those who do not like fish and seafood or those who have very high levels of triglycerides (a type of fat that increases the risk of heart disease), there is no risk in taking a fish oil supplement.
Every parent wants to give their children the best start in life. Improving your child’s IQ by giving fish oil is one way of doing this. To torture a phrase, “Give a man a fish, feed him for a day; give your child fish oil, make her smart for life.”

References
1 Protzko J, Aronson J and Blair C. How to Make a Young Child Smarter – Evidence from the Database of Raising Intelligence. Perspectives on Psychological Science. 2013.
2 Mozaffarian D. The Truth About Vitamins and Minerals – Choosing the Nutrients You Need To Stay Healthy. Harvard Medical School Special Health Report 2012.
Retrieved from http://www.health.harvard.edu/special_health_reports/vitamins-and-minerals-choosing-the-nutrients-you-need-to-stay-healthy.

Hubungi saya untuk harga offer Omega Guard Shaklee November 2014

Hanim 017-9220950

Wednesday, 6 August 2014

Raya Aidilfitri

Salam Aidilfitri buat semua pembaca blog vitamin hatiku. Harap semuanye menyambut hari raya dengan meriah dan bahagia bersama keluarga tersayang.
Maaf zahir batin buat semua jika ada penulisan hanim yang menyinggung perasaan pembaca sekalian.

Tuesday, 22 July 2014

Hapuskan Kolestrol dengan Phytocol ST

Phytocol ST adalah produk terbaru Shaklee pada tahun ini yang dilancarkan secara rasminya pada bulan Jun 2014 yang lepas. Jom kenali lebih dekat tentang Phytocol ST ini.



Dianggarkan bahawa satu daripada tiga orang dewasa di Malaysia mempunyai paras kolesterol yang tinggi. Paras kolesterol yang tinggi ialah salah satu faktor risiko utama penyakit jantung, dan antara cara terbaik untuk merendahkan risiko anda adalah dengan mengurangkan kolesterol keseluruhan serta kolesterol LDL (“tidak baik”). 

Kajian telah membuktikan bahawa bahan-bahan semula jadi yang dipanggil sterol dan stanol tumbuhan dalam pemakanan yang seimbang dapat membantu mengurangkan paras kolesterol LDL dengan ketara. Sterol dan stanol wujud secara semula jadi dalam tumbuhan-tumbuhan, buah-buahan, sayur-sayuran dan produk bijirin. Dengan struktur yang sama seperti kolesterol, sterol dan stanol akan bersaing dan mengalahkan kolesterol untuk penyerapan dalam usus. Oleh itu, ia dapat mengurangkan paras kolesterol dalam tubuh dengan berkesan.

Bertindak Secara Semula Jadi untuk Merendahkan Paras Kolesterol
Phytocol-ST™ ialah rumusan proprietari yang dapat menghalang penyerapan kolesterol oleh tubuh.
  • Mengandungi bahan-bahan yang terbukti secara klinikal, dan disokong oleh lebih 80 kajian, berkesan untuk merendahkan paras kolesterol LDL secara semula jadi.
  • Dirumus daripada campuran sterol & stanol yang kaya dengan manfaat kesihatan.
  •  Membekalkan 2,000 mg sterol & stanol tumbuhan setiap hari, mengikut saranan Institut Kesihatan Kebangsaan (NIH).

TESTIMONI DARI MR. ETHAN WANG




Hanim Mansor
017-9220950
www.vitaminhatiku.blogspot.com

Monday, 21 July 2014

Colek perut from klate

Smlm rezeki berbuka..ala pot luck di rumah member di tmn daya. Sblm pegi tmn daya, kite org pegi bazar stadium larkin dulu untuk beli juadah. Nasi lemak nusantara jadi pilihan. Kalau kawan-kawan nak beli nasi lemak ni, saya cadangkan beli 1 set nasi lemak dan 1 nasi lemak kosong tanpa ayam. Sebab ayam gorengnya tersangatlah besar.. RM7 1 set. Katenye sekor ayam kerat 4. Dan kemudian belila kuih muih sikit buat tambah-tambah.

Haa yang gambar kat bawah ni, hidangan colek perut oleh tuan rumah. First time makan. Memang sedap, tapi disebabkan dah berbuka dgn nasik lemak.. Rase tersangatlah kenyang. Tak berdaya nak habiskan sepinggan ni. Suami langsung tak makan. Dah full tahap mmg tak boleh masuk ape-ape dah. Hehe.. Rezekila..tuan rumah bungkus bagi bawak blk. Bolehla dibuat berbuka hari ni. Alhamdulillah...

Ni boleh hanim jadikan menu raya atau suke-suke nanti ni. Di pahang tak pernah lagi jumpe. Ni lah kelebihannya bila ade kawan-kawan dari negeri lain. Pelbagai jenis masakan dapat rasa dan boleh try buat kat rumah.

Thursday, 17 July 2014

Kandungan Dalam Susu Ibu ~ Indahnya Ciptaan Allah

Alpha-Lactalbumin

Lactalbumin, alpha-, also known as LALBA, is a protein that in humans is encoded by the LALBA gene.

Function[edit]

α-Lactalbumin is a protein present in the milk of almost all mammalian species.[4] In primates, alpha-lactalbumin expression is upregulated in response to the hormone prolactin and increases the production of lactose.

Function

α-Lactalbumin forms the regulatory subunit of the lactose synthase (LS) heterodimer and β-1,4-galactosyltransferase (beta4Gal-T1) forms the catalytic component. Together, these proteins enable LS to produce lactose by transferring galactose moieties to glucose. As a multimer, alpha-lactalbumin strongly binds calcium and zinc ions and may possess bactericidal or antitumor activity. A folding variant of human alpha-lactalbumin that may form in acidic environments such as the stomach, called HAMLET, probably induces apoptosis in tumor and immature cells.
When formed into a complex with Gal-T1, a galactosyltransferase, α-lactalbumin, enhances the enzyme's affinity for glucose by about 1000 times, and inhibits the ability to polymerise multiple galactose units. This gives rise to a pathway for forming lactose by converting Gal-TI to Lactose synthase.

Physical properties

The molecular weight is 14178 Da, and the isoelectric point is between 4.2 and 4.5. One of the main structural differences with beta-lactoglobulin is that it does not have any free thiol group that can serve as the starting-point for a covalent aggregation reaction. As a result, pure α-lactalbumin will not form gels upondenaturation and acidification.

Evolution

The sequence comparison of α-lactalbumin shows a strong similarity to that of lysozymes, specifically the Ca2+-binding c-lysozyme.So the expected evolutionary history is that gene duplication of the c-lysozyme was followed by mutation. This gene predates the last common ancestor of mammals and birds, which probably puts its origin at about 300 Ma.

http://en.wikipedia.org/wiki/Alpha-lactalbumin

Alpha-lactalbumin (LALBA) is the major protein found in breast milk. It is one of the reasons that human milk is superior to cow’s milk in feeding infants. It is found in the milk of many mammals, however. This protein helps to synthesize the milk sugar lactose. Alpha-lactalbumin is added to some infant formula mixtures to make them more nutritious.
Lactose is the major carbohydrate found in milk. It is a combination of the two sugars glucoseand galactose. Alpha-lactalbumin acts as a regulatory unit for the enzyme that synthesizes lactose, by combining these two sugars. This protein complex stimulates lactose production and is itself stimulated by a hormone known as prolactin. When an infant sucks on a nipple, this stimulates prolactin production, which also causes the breast to fill with milk.
A major component of human breast milk is alpha-lactalbumin, which is itself a nutrient for the infant. The presence of it contributes to the nutritional benefits of breastfeeding. LALBA is known as a whey protein. Whey is a term often used in conjunction with cow’s milk. It indicates the soluble fraction of milk left over when cheese is made. Many bodybuilders take whey, from cows, as a supplement after workouts, so their bodies will use the protein fragments to increase muscle mass.
There are four main protein fractions in whey from cows, with the protein present in the greatest amounts being beta-lactoglobulin. This is not generally found in human breast milk. It can cause allergies in some children who are given cow’s milk. About one quarter of the whey protein is comprised of alpha-lactalbumin.
In contrast, alpha-lactalbumin makes up approximately 60% of the proteins in human whey protein. Additionally, breast milk has a much greater concentration of whey proteins than cow’s milk. Thus, the effective amount of LALBA is much greater in human milk.
Alpha-lactalbumin has high quantities of several types of amino acids that make it a particularly noteworthy protein to ingest. It has a large amount of tryptophan, which can induce sleep. This amino acid is converted, in the body, to the neurotransmitter serotonin, which can boost moods and lower stress levels. This is why a class of antidepressant drugs acts by increasing serotonin in people suffering from mood disorders.
Also present in this protein is a large quantity of the amino acid cysteine. This compound is thought to help boost the immune system. LALBA also contains branched-chain amino acids, which are essential for people. These types of amino acids are required by the body, but cannot be synthesized by it.
In humans, the gene for alpha-lactalbumin is known as the LALBA gene. The sequence of this gene shows a strong similarity to that of lysozyme. This is an antibacterial protein that is found in saliva and tears. Its evolution is thought to predate that for LALBA, which is also thought to have antibacterial properties.

http://www.wisegeek.com/what-is-alpha-lactalbumin.htm

Wednesday, 16 July 2014

Resepi Nasi ayam madu

Alhamdulillah, hari ni berjaya buat nasi ayam madu. Perap ayam dgn kicap guna madu yang k.wah bawak dari new zealand. Madu Maduka name nye..

Saturday, 12 July 2014

APAKAH PENYAKIT ASMA?


Saluran pernafasan yang normal kelihatan seperti ini.
Asma adalah sejenis penyakit kronik yang diakibatkan oleh radang saluran pernafasan iaitu keadaan di mana saluran pernafasan menjadi sempit secara tiba-tiba yang menyebabkan kesukaran bernafas. Ini adalah kerana saluran pernafasan tersebut amat sensitif kepada bahan-bahan alahan tertentu.

Setiap pesakit Asma mempunyai penyebab alahan yang mungkin berbeza dengan pesakit Asma yang lain . Antara faktor-faktor penyebab ialah :

  Bulu binatang
  Debu atau habuk
  Perubahan cuaca
  Senaman
  Merokok  dan asap rokok
  Debunga 
  Jangkitan saluran pernafasan
  Makanan / Buah-buahan tertentu
  Tekanan perasaan
  Ubat tertentu

GEJALA - GEJALA PENYAKIT ASMA

  Batuk ( terutama d waktu malam   atau semasa cuaca sejuk )
  Susah bernafas ( sesak nafas )
  Nafas berbunyi ( wheezing )
  Rasa ketegangan di dada

KAWALAN ASMA

  Pesakit Asma boleh menjalani kehidupan biasa seperti orang lain jika Asma dikawal.

 Sentiasa gunakan " carta kawalan Asma di rumah "  bagi memudahkan anda mengetahui tahap keterukan penyakit asma anda serta tindakan yang sepatutnya diambil.
INGAT !!!

Anda harus berjumpa doktor sekiranya ;

  Pernafasan anda menjadi semakin teruk walaupun langkah pengubatan telah diambil .

  Sukar bernafas semasa melakukan senaman ringan  /  aktiviti harian .

  Perlu menyedut bronchodilator lebih dari biasa .

  Lebih kerap terjaga malam kerana serangan Asma .

Wednesday, 18 June 2014

Distributor Shaklee di Taman Kota Jaya Kota Tinggi Johor

Assalamualaikum wm. wb.

Kepada pengguna-pengguna yang memerlukan produk Shaklee di sekitar TAMAN KOTA JAYA KOTA TINGGI JOHOR atau BANDAR KOTA TINGGI, bolehla menelefon saya HANIM MANSOR 017-922 0950 untuk mendapatkan suplimen yang diperlukan untuk kesihatan anda. Jangan segan-segan, saya sedia membantu dan menjawab segala pertanyaan anda InsyaAllah.

JOM KENALI SHAKLEE

Shaklee Malaysia

Selamat datang ke Shaklee, sebuah syarikat yang berlandaskan falsafah dalam menawarkan produk mesra alam dan kesihatan yang baik. Shaklee selaras dan patuh pada prinsip yang telah dibina oleh pengasasnya, Dr Forrest C Shaklee.

Visi yang diilhamkan oleh Dr. Shaklee masih diteruskan melalui matlamat syarikat dengan menghasilkan produk berkualiti dan semula jadi yang menyokong kesihatan alam sejagat.

Dengan prinsip asas ini, Dr. Shaklee telah mencipta syarikat yang bertujuan untuk mencipta kehidupan yang lebih sihat. Beliau telah menghabiskan masanya dengan mencipta syarikat berlandaskan naluri yang dicipta untuk mempertingkatkan kehidupan setiap insan yang ditemui dan dipandu oleh satu prinsip utama “Berikan yang terbaik kepada setiap insan sebagaimana anda ingin diperlakukan oleh mereka”

Dengan matlamat untuk menjadi peneraju dunia dalam produk kesihatan dan kesejahteraan kehidupan, Shaklee sangat berdedikasi untuk terus menyumbang dalam produk inovasi, kecemerlangan sains.

Jutaan insan telah bertukar kepada produk nutrisi Shaklee sebagai salah satu tahap kualiti kehidupan dan Shaklee merasa bangga dapat mengeluarkan dan menjual produk terbaik seumpamanya.

Pada 2004, Ripplewood Holdings LLC dan Activated Holdings LLC telah mengambil alih perniagaan Shaklee di seluruh dunia oleh Yamanouchi Pharmaceutical Co. Ltd. Shaklee merupakan pengeluar dan pengedar ulung nutrisi, penjagaan peribadi, penjagaan rumah dan produk rawatan udara termasuk 45 paten di seluruh dunia.
Apa jua yang anda perlukan, kami harap anda dan keluarga tersayang anda akan seronok menikmati kehidupan yang lebih sihat melalui produk dan peluang yang ditawarkan oleh Shaklee.


www.facebook.com/hanim.mansor
www.facebook.com/vitamin.hatiku

Sunday, 15 June 2014

Bila Hidup Bertuhan ~ Manisnya Tawakal dan Sabar ~ First time naik bas

Alhamdulillah...bila teringat perjalanan ku pulang ke Kota Tinggi, Johor pada hari Sabtu lepas, rasa syukur tidak terhingga kepada Allah s.w.t di atas segala kemudahan yang diberikan.
Perjalanan tersebut merupakan perjalanan pertama kali bersama anak-anak, Nawfal 3 tahun dan Naqib setahun. Seingat aku kali terakhir aku menaiki bas sewaktu zaman bujang dulu, adalah lebih kurang 5 tahun yang lepas agaknya.

Perjalanan mengambil masa lebih kurang 5 jam dari Kuantan ke Kota Tinggi. Nawfal lah yang paling teruja di dalam bas. Masa mula-mula duduk dalam bas, senyap je. Pengalaman pertamala katakan. Apa yang difikirkan pun tak tahu. hehe. Dan rasanya ditambah dengan mengantuk. Dalam perjalanan nak sampai ke Pekan, aku membuka plastik roti yang dibekalkan mok. Diminta oleh nawfal sewaktu aboh membawanya ke kedai. Aku suapkan sikit-sikit ke dalam mulut Nawfal dan Adik Naqib. Masa tu aku tengok mata nawfal memang dan agak berat. Habis je aku suap roti tu, tengok-tengok nawfal dah tertido. hehe

Adik Naqib pulak masih nak makan. Kubuka pula donut dan suap ke mulutnya. Sedikit sahaja kemudian mula merengek nak susu. Tak lama kemudian adik naqib pun tertidur juga.

Sampai di Rompin, bas berhenti menurun dan mengambil penumpang. Terus kedua-dua terjaga. Bila dah terjaga, mulalah macam-macam cerita dari Nawfal. Tegur kucing berlari, kucing tidur. Pastu cakap maktok kene tinggal. Baru teringat kat maktoknya...(smlm pun mase dlm keta lps ambik dari rumah bbsitter, Nawfal tegur kereta macam aki die, bwk laju. lepas tu tanya aki, lepas tu die sendiri yang jawab cakap nanti aki balik.hehe..Blk mane Nawfal? Nanti aki datanglah ;) )

Kemudian bas berhenti rehat setengah jam di Restoran Nusantara Rompin. Aku turun bawak Nawfal dan Naqib ke kedai runcit di restoran tersebut untuk beli sedikit biskut dan air kotak. Biasela tu, bila kat kedai runcit, jumpa macam-macam mainan. Belikan la satu mainan untuk Nawfal. Lampu picit boleh tukar-tukar gambar kereta. Ni pun tau bila dah sampai rumah malam tu. Sebab mase kat Restoran tu on lampu tu bukan nampak ape. Siang lagi. Nampak cahaya kecik je. Taktau pun mase tu ade gambar-gambar colorful kereta. Bagus jugak lampu tu.

Sepanjang perjalanan dari rompin ke kota tinggi Nawfal tak tidur. Tengok kat luar bas. Macam-macam yang diperkatakan. Kadang-kadang berdiri, kadang-kadang duduk. Kadang berborak, kadang senyap je... Mase ni memang macam terharu sangat rasa sebab macam nak bagitau, bagus Nawfal pandai bawak diri. hehee

Adik Naqib tidur selepas dari Mersing. Dah ngantuk sangat la tu. Makan tak berhenti-henti. Roti, donut, biskut..seme berselera. Takpela dik...asal tak meragam dalam bas tu dah bagus sangat kan. Syukur Alhamdulillah. Sebelum bertolak, Mami memang percaya perjalanan kita akan dimudahkan oleh Allah dan anak-anak Mami boleh jaga diri elok-elok sepanjang perjalanan kan. Syukur..

Takde gambar sempat ambik sepanjang perjalanan sebab kamera handphone tak boleh guna waktu ni.



www.facebook.com/hanim.mansor
www.facebook.com/vitamin.hatiku





Tuesday, 3 June 2014

PENYUSUAN SUSU IBU

BAGAIMANA HENDAK MENINGKATKAN PENGHASILAN SUSU IBU?

1. Pastikan PELEKAPAN DAN POSISI semasa penyusuan adalah betul.

2. Beri penyusuan SEKERAP MUNGKIN terutama pada waktu malam.

3. Ibu digalakkan LEBIH MINUM AIR (samada air kosong, susu atau jus).

4. Amalkan DIET YANG SEIMBANG berdasarkan piramid makanan Malaysia.

5. ELAK daripada menggunkan puting tiruan dan susu formula.

6. REHAT dan tidur secukupnya.

7. BERTENANG & kurangkan tekanan.

8. Dapatkan NASIHAT KAUNSELOR LAKTASI di klinik kesihatan atau hospital yang berhampiran.

Sumber: Kementerian Kesihatan Malaysia, Klinik Kesihatan Ibu & Anak Kota Tinggi

Tuesday, 20 May 2014

Set Kehamilan Shaklee - Kota Tinggi



Alhamdulillah..kandunganku telah pun berusia 3 bulan 2 minggu. Syukur semuanya dalam keadaan baik. Abang Long Nawfal nak dapat adik lagi. Moga Abang Long Nawfal jadi abang yang baik, pandai dan rajin melayan adik-adik.

Jadi sepanjang kehamilan kali ke-3 ini, saya telah mengambil Suplimen Shaklee sejak sebelum pregnant lagi. Semoga banyak manfaat diperolehi oleh anak dalam kandungan saya ini. Saya mengamalkan

Di Awal Pagi: saya akan ambil ESP yang di campur milo,coklat atau horlicks. Kadang2 saya buat plain sahaja campur dengan susu.

Apakah kelebihan set bersalin Shaklee? Jom baca info di bawah untuk tuan-tuan, puan-puan serta bakal ibu mendapat manfaat daripadanya. Dengan izin Allah....

1. ESP 
- Membekalkan protein untuk membina sel, tisu enzim dan otot ibu dan baby dalam kandungan
- Membantu penyerapan zat & nutrien dari makanan
- Membantu penghasilan susu badan

2. VITALEA WITH IRON
- Membekalkan zat besi untuk penghasilan darah yang cukup. Elakkan pitam dan anemia (kekurangan sel darah merah)

3. VITAMIN B KOMPLEKS
- Membantu mengawal tekanan
- Mengelak pigmentasi pada kulit
- Membantu kelembapan kulit
- Membantu pembebasan tenaga daripada makanan
- Penting untuk pembentukan darah dan hormon

4. VITAMIN C
- Bantu membekalkan keperluan vitamin c dalam tubuh
- Memberikan penyerapan VITALEA yang lebih baik

5. OSTEMATRIX
- Membekalkan kalsium untuk membina tulang dan sel bayi
- Mengelakkan kekejangan otot dan sakit badan
- Mengelakkan sembelit (lawas)

6. OMEGA GUARD
- Membekalkan DHA untuk perkembangan otak bayi
- Membantu mengawal stress
- Membantu mengawal berat badan semasa mengandung dengan memecahkan lemak

Sebarang Pertanyaan? whatsapp/call/sms Hanim Mansor 017-922 0950

Monday, 7 April 2014

Kalori Seimbang Antara Penentu Berat Badan

Mengikut kepercayaan, mereka yang kurus memiliki metabolisma yang tinggi. Manakala mereka yang gemuk memiliki metabolisma rendah. Sebenarnya itu tidak benar seratus peratus. Metabolisma saja tidak menentukan berat badan anda. Berat badan bergantung pada keseimbangan kalori yang diambil dengan kalori yang dibakar.


Jika anda mengambil kalori lebih dari jumlah yang diperlukan tubuh, berat badan akan bertambah. Tetapi jika anda mengambil kurang daripada jumlah diperlukan, berat badan berkurangan. Metabolisma sebenarnya adalah enjin yang membakar kalori dan bertindak seakan penimbang yang menyeimbangkan keperluan tenaga anda. Dengan kata mudah, metabolisma adalah proses tubuh menukar makanan kepada tenaga. Ketika proses biokimikal ini, kalori dari karbohidrat, lemak dan protein bergabung dengan oksigen untuk membebaskan tenaga yang diperlukan bagi tubuh berfungsi.

Pertambahan berat badan pula, selalunya disebabkan ketidakseimbangan tenaga dan pengambilan kalori lebih dari keperluan. Bagi mengurangkan berat badan, anda perlu mencipta tenaga defisit dengan memakan makanan kurang kalori, memperbanyakkan senaman atau aktiviti fizikal atau kedua-duanya sekali.


Faktor Mempengaruhi Keperluan Kalori Anda
  • Saiz tubuh dan komposisinya
Untuk berfungsi secara betul, tubuh bersaiz besar memerlukan lebih tenaga (lebih kalori) berbanding mereka yang bersaiz kecil. Selain itu otot membakar lebih banyak kalori berbanding lemak. Jadi, semakin banyak otot yang anda miliki semakin tinggi kadar asas metabolik.
  • Usia
Semakin tua, jumlah otot semakin berkurangan dan lemak membentuk sebahagian daripada berat badan. Metabolisma juga perlahan secara semula jadi seiring usia. Ia mengurangkan keperluan kalori anda.
  • Jantina
Lelaki selalunya tidak banyak mempunyai lemak berbanding wanita. Mereka juga lebih banyak otot dibandingkan wanita seusia dan sama beratnya. Disebabkan itu lelaki memiliki lebih tinggi kadar asas metabolik dan membakar lebih banyak kalori berbanding wanita.


Tip Kurangkan Kalori
  • Kemampuan anda untuk mengubah asas metabolisma adalah terhad. Bagaimanapun dengan kekerapan bersenam dan melakukan aktiviti membina tisu otot, ia akan membakar lebih banyak kalori.
  • Senaman aerobik yang kerap seperti berjalan untuk 30 minit setiap hari adalah cara terbaik membakar kalori. Latihan seperti mengangkat berat juga penting kerana membantu mengurangkan kehilangan otot disebabkan penuaan. Ini kerana tisu otot membakar lebih banyak kalori, jisim otot adalah faktor utama kepada pengurangan berat badan. Walaupun senaman aerobik bagus untuk menurunkan berat badan, tetapi apa saja pergerakan sebenarnya boleh juga membantu membakar kalori.
  • Setiap hari luangkan beberapa ketika untuk berjalan kaki untuk beberapa minit. Aktiviti seperti berkebun, membasuh kereta, mengemas rumah juga membantu membakar kalori dan menyumbangkan kepada penurunan berat badan. Memilih menaiki tangga dan berjalan dari tempat letak kereta ke pejabat juga adalah cara mudah membakar kalori.
  • Jangan ambil makanan tambahan (supplement) untuk membantu membakar kalori. Biasanya produk yang mendakwa boleh mempercepatkan metabolisma ada kesan jangka panjang yang bahaya pada kesihatan.
  • Baca label setiap produk begini dengan berhati-hati dan dapatkan pendapat pakar jika anda memang mahu memilih produk sebegini
Sumber Maklumat: Berita Minggu
credit : http://kalorimakanan2u.blogspot.com/2009/09/kalori-seimbang-antara-penentu-berat.html

Monday, 24 March 2014

Uwais al-Qarni - seorang insan yang doanya sangat makbul

Rasulullah SAW pernah berpesan kepada Saidina Umar r.a. dan Saidina Ali k.w.: “Akan lahir di kalangan Tabiin seorang insan yang doanya sangat makbul. Namanya Uwais al-Qarni dan dia akan lahir di zaman kamu. Kamu berdua pergilah mencari dia. Dia akan datang dari arah Yaman, dia dibesarkan di Yaman. Dia akan muncul di zaman kamu, carilah dia. Kalau berjumpa dengan dia minta tolong dia berdoa untuk kamu berdua.”

Saidina Umar dan Saidina Ali lalu sama-sama menanyakan kepada Rasulullah SAW: “Apakah yang patut saya minta daripada Uwais al-Qarni, ya Rasulullah?”

Rasulullah SAW menjawab: “Mintalah kepadanya agar dia berdoa kepada Allah agar Allah ampunkan dosa-dosa kalian."
Memang benarlah kata-kata Rasulullah SAW, Uwais al-Qarni akhirnya muncul di zaman Saidina Umar dan Saidina Ali. Mereka memang menunggu dan mencari kabilah-kabilah yang datang dari Yaman ke Madinah, akhirnya bertemu juga dengan Uwais al-Qarni. Pada pandangan mata kasar, tidak mungkin dia orang yang Rasulullah SAW maksudkan kerana di kalangan orang awam, Uwais dianggap sebagai seorang yang kurang waras.

Uwais Al-Qarni adalah seorang yang berpenyakit sopak, badannya putih, yakni putih penyakit yang tidak digemari. Walaupun dia seorang berpenyakit sopak, dia adalah seorang yang soleh yang amat mengambil berat tentang ibunya yang uzur dan lumpuh. Dia telah begitu tekun untuk mendapatkan keredhaan ibunya. Bapa dia meninggal dunia ketika dia masih kecil lagi. Beliau berpenyakit sopak sejak dilahirkan dan ibunya menjaganya sampai beliau dewasa.

Suatu hari ibunya memberitahu kepada Uwais bahawa dia ingin untuk mengerjakan haji. Dia menyuruh Uwais supaya berikhtiar agar dia dapat membawanya ke Mekah untuk menunaikan haji. Sebagai seorang yang miskin, Uwais tidak berdaya untuk mencari perbelanjaan untuk ibunya kerana pada zaman itu kebanyakan orang pergi menunaikan haji dari Yaman ke Mekah perlu menyediakan beberapa ekor unta yang dipasang di atasnya ‘Haudat’. Haudat ialah sebuah rumah kecil yang diletakkan di atas unta untuk melindungi panas matahari dan hujan, selesa namun perbelanjaannya mahal. Uwais tidak mampu untuk menyediakan yang demikian. Beliau tidak memiliki unta dan juga tidak mampu untuk membayar sewa.

Pada suatu hari, ibu Uwais yang semakin uzur berkata kepada anaknya: “Anakku, mungkin ibu dah tak lama lagi akan bersama dengan kamu, ikhtiarkanlah agar ibu dapat mengerjakan haji.”

Uwais mendapat suatu ilham. Dia membeli seekor anak lembu yang baru lahir dan sudah habis menyusu. Dia membuat sebuah rumah kecil di atas sebuah ‘Tilal’ iaitu sebuah tanah tinggi (rumah untuk lembu itu di atas bukit). Apa yang dia lakukan, pada petang hari beliau akan mendukung anak lembu untuk naik ke atas Tilal. Pagi esoknya beliau akan mendukung lembu itu turun dari Tilal tersebut untuk diberi makan. Itulah yang dilakukannya setiap hari. Ada ketikanya dia mendukung lembu itu mengelilingi bukit tempat dia memberi lembu itu makan. Perbuatan yang dilakukannya ini menyebabkan orang mengatakan beliau kurang waras.

Memang pelik, membuatkan rumah untuk lembu di atas bukit, kemudian setiap hari mengusung lembu, petang dibawa naik, pagi dibawa turun bukit. Namun sebenarnya jika dilihat di sebaliknya, Uwais seorang yang bijak. Lembu yang asalnya hanya 20kg, selepas enam bulan lembu itu sudah menjadi 100kg. Otot-otot tangan dan badan Uwais pula menjadi kuat hinggakan dengan mudah mengangkat lembu seberat 100kg turun dan naik bukit setiap hari.

Selepas lapan bulan, apabila sampai musim haji, rupa-rupanya perbuatannya itu adalah satu persediaan untuk dia membawa ibunya mengerjakan haji. Dia telah memangku ibunya dari Yaman sampai ke Mekah dengan kedua tangannya. Di belakangnya dia meletakkan barang-barang keperluan seperti air, roti dan sebagainya. Lembu yang beratnya 100kg boleh didukung dan dipangku inikan pula ibunya yang lebih ringan. Dia membawa (mendukung dan memangku) ibunya dengan kedua tangannya dari Yaman ke Mekah, mengerjakan Tawaf, Saie dan di Padang Arafah dengan senang sahaja. Dan dia juga memangku ibunya dengan kedua tangannya pulang semula ke Yaman dari Mekah.

Setelah pulang semula ke Yaman, ibunya bertanya: “Uwais, apa yang kamu doakan sepanjang kamu berada di Mekah?”
Uwais menjawab: “Saya berdoa minta supaya Allah mengampunkan semua dosa-dosa ibu”.

Ibunya bertanya lagi: “Bagaimana pula dengan dosa kamu?”

Uwais menjawab: “Dengan terampun dosa ibu, ibu akan masuk syurga. Cukuplah ibu redha dengan saya, maka saya juga masuk syurga."

Ibunya berkata lagi: “Ibu inginkan supaya engkau berdoa agar Allah hilangkan sakit putih (sopak) kamu ini."
Uwais berkata: “Saya keberatan untuk berdoa kerana ini Allah yang jadikan. Kalau tidak redha dengan kejadian Allah, macam saya tidak bersyukur dengan Allah Ta’ala."

Ibunya menambah: “Kalau ingin masuk ke syurga, mesti taat kepada perintah ibu. Ibu perintahkan engkau berdoa."
Akhirnya Uwais tidak ada pilihan melainkan mengangkat tangan dan berdoa. Uwais lalu berdoa seperti yang diminta oleh ibunya supaya Allah menyembuhkan putih yang luar biasa (sopak) yang dihidapinya itu. Namun kerana dia takut masih ada dosa pada dirinya, dia berdoa: “Tolonglah ya Allah! Kerana ibuku, aku berdoa hilangkan yang putih pada badanku ini melainkan tinggalkanlah sedikit.”

Allah SWT lalu menyembuhkan serta merta, hilang putih sopak di seluruh badannya kecuali tinggal satu tompok sebesar duit syiling di tengkuknya. Tanda tompok putih kekal pada Uwais kerana permintaannya, kerana ini (sopak) adalah anugerah, maka inilah tanda pengenalan yang disebut Rasulullah SAW kepada Saidina Umar dan Saidina Ali: "Tandanya kamu nampak di belakangnya ada satu bulatan putih, bulatan sopak. Kalau berjumpa dengan tanda itu, dialah Uwais al-Qarni."

Tidak lama kemudian, ibunya meninggal dunia. Dia telah menunaikan kesemua permintaan ibunya. Selepas itu dia telah menjadi orang yang paling tinggi martabatnya di sisi Allah. Saidina Umar dan Saidina Ali dapat berjumpa dengan Uwais dan seperti yang diperintahkan oleh Rasulullah SAW, mereka meminta supaya Uwais berdoa agar Allah SWT berkenan mengampuni semua dosa-dosa mereka berdua.

Ketika Uwais al-Qarni berjumpa Saidina Umar dan Saidina Ali, beliau berkata: “Aku ini datang dari Yaman ke Madinah kerana aku ingin menunaikan wasiat Rasulullah SAW kepada kamu iaitu supaya kamu berdua berjumpa dengan aku." Maka Uwais pun telah mendoakan untuk mereka berdua.

Setelah itu Saidina Umar, yang ketika itu memegang jawatan Khalifah, bertanya kepadanya: "Anda hendak pergi ke mana?” “Kufah”, jawab Uwais. Saidina Umar bertanya lagi: “Mahukah aku tuliskan surat kepada Gabenor Kufah agar melayanimu?” Uwais menjawab: “Berada di tengah-tengah orang ramai sehingga tidak dikenali lebih aku sukai.” (HR Muslim)

Demikianlah kisah Uwais Al-Qarni yang amat taat dan kasih kepada ibunya. Seorang Wali Allah yang tidak terkenal di bumi, tetapi amat terkenal di langit.

Wallahua’lam....


credit :  FB Tentera Fisabillillah (Bangkitlah Wahai Umat Islam)

Sunday, 23 March 2014

Apa yang best mengenai ESP - Distributor Shaklee Kota Tinggi

PROTEIN..kehangatannya sangat terasa sempena bulan promosi Energy Soy Protein Mac ini.

ESP ni paling terkenal di kalangan ibu menyusu kerana khasiat dlm kandungannya membantu ramai ibu dengan memekatkan susu ibu itu sendiri serta menjadikan anak yang menyusu dengan susu ibu lebih kenyang. Saya sendiri telah melihat betapa berbezanya apabila susu ibu yang cair diberikan kepada anak, anak nampak tak kenyang, cepat terjaga bila tidur dan menangis mahu menyusu lagi dalam masa sejam. Disinilah pentingnya seorang ibu yang menyusu menjaga pemakanan dengan mengambil makanan yang berkhasiat dan secukupnya bagi memastikan keperluan dan susu ibu yang sangat berkualiti untuk anak masing-masing. Sebab tu ayat "makan byk sikit, awk tu menyusu" sudah terbiasa di kalangan ibu-ibu. Betul kan? Tak salah membelanjakan lebih sedikit untuk anak-anak. Yang penting, mereka membesar dengan sihat dan tumbesaran yang normal dan positif seperti graf tumbesaran yang terdapat dlm buku anak tu kan.

Bagi saya sendiri, saya mengamalkan minum ESP setiap awal pagi sblm bersarapan dan sebelum tidur. Bukan sahaja dapat memekatkan susu, malah saya dapati ESP ini juga membantu membanyakkan susu ibu dan memberikan tenaga pada saya yang seharian berulang alik dari kota tinggi ke johor bahru.

Bagi ibu-ibu yang ingin mencuba Shaklee ESP ini, boleh menghubungi saya.
Hanim Mansor
017-9220950
COD Kota Tinggi , Bandar Uda Utama & Perling

Monday, 10 March 2014

PROMOSI ESP ENERGY SOY PROTEIN SHAKLEE COD KOTA TINGGI

WANITA DAN ISOFLAVON

Kesihatan wanita banyak dipengaruhi oleh hormon estrogen. Paras estrogen yang menurun semasa menopaus, menyebabkan kaum  wanita mengalami "hot flashes", perubahan mood, kekeringan faraj dan osteoporosis. Isoflavon mempunyai pengaruh ke atas kesihatan wanita semasa menopaus bahkan sebelum dan semasa tahun melahirkan, atau tempoh pra-menopaus. Satu kajian menunjukkan bahawa daripada 1172 wanita yang mengambil bahagian dalam satu kajian selama 6 tahun, kadar histerektomi adalah paling rendah di kalangan wanita yang mengamalkan diet yang mengandungi soya. Kajian ini menunjukkan bahawa memakan makanan soya, yang mengandungi isoflavon, seolah-olah mengurangkan risiko fibroid dan endometriosis.


KELEBIHAN ENERGY SOY PROTEIN KEPADA IBU  & SAYA:

Protein adalah bahan utama dalam pembentukan pelbagai organ tisu dalam badan serta komponen utama kepada hormon manusia. Ia juga merangsang fungsi psikologi. Maka, setiap organ kita memerlukan protein. Kekurangan protein menyebabkan kelemahan dalam sistem imun untuk melawan penyakit, masalah lebihan air yang tinggi dalam badan, kehilangan kepejalan otot, perubahan warna rambut, bantut pertumbuhan, masalah penghadaman, masalah penghasilan darah dan hormon, dan akhirnya boleh membawa kepada kegagalan fungsi organ yang akhirnya boleh membawa kepada kematian.

Isoflavon dan Soya

Kacang soya adalah satu-satunya tumbuhan yang kaya dengan isoflavon, fungsinya bersamaan dengan hormon wanita. Ia membantu merendahkan paras kolestrol, mencegah risiko osteoporosis dan sakit jantung.

#PROMOTION MAC 2014 
SHAKLEE ENERGY SOY PROTEIN 

BELI 6 TIN ESP (share dengan kwn-kwn, jiran tetangga, adik beradik, ibu ayah)

1. PERCUMA 1 TIN ESP BERNILAI RM150
2. PERCUMA PENDAFTARAN AHLI SHAKLEE BERNILAI RM65
3. BONUS BULAN BERIKUTNYA DIMASUKKAN TERUS KE AKAUN BANK ANDA BERNILAI +-RM35
4. BERPELUANG MENJANA 3-4-5 ANGKA SEBULAN
5. PERCUMA TIPS-TIPS KEJAYAAN DALAM SHAKLEE

Hubungi saya:

Hanim Mansor
Whatsapp/SMS/Call : 017-9220950
Your Shaklee Independant Distributor
COD : KOTA TINGGI, SEDILI, ULU TIRAM, BANDAR UDA UTAMA, NUSA BESTARI, PERLING DAN SEKITARNYA.



Sunday, 9 March 2014

KENAPA PITAM?

Saya baru sahaja di tanya oleh seorang kawan di whatsapp yang mencari suplimen untuk dirinya yang mudah pitam dan kurang selera makan. Teringat saya ketika zaman persekolahan dulu. Memang ramai dikalangan pelajar-pelajar perempuan yang pitam lebih-lebih lagi sewaktu perhimpunan pagi. 

Apakah penyebab keadaan ini berlaku? Banyak sebab yang membawa kepada pitam ini. Jom kita baca huraian mengenainya daripada seorang doktor yang tidak asing lagi iaitu Dr. Zubaidi Hj Ahmad.

Apa yang menyebabkan pitam?
Pitam adalah suatu fenomena biasa di kalangan remaja dan wanita muda. Dalam kebanyakan kes, ia bukanlah sesuatu yang serius. Tiada rawatan spesifik diperlukan. Ia dikenali sebagai syncope di kalangan masyarakat perubatan.
Syncope adalah istilah perubatan untuk pitam yang berlaku secara tiba-tiba, biasanya sekejap tetapi boleh menjadi pengsan (tidak sedarkan diri,  loss of consciousness) disebabkan oleh peredaran darah dan bekalan oksigen yang tidak cukup di otak. Ia didahului dengan tanda-tanda seperti pening, kulit menjadi sejuk, pandangan berkabur atau terasa lemah seluruh badan.
Sebelum seseorang itu pitam, berlaku perubahan dalam keseimbangan saraf dan peredaran darah, menyebabkan jumlah darah yang mengalir ke otak berkurangan. Selepas itu beliau kehilangan perimbangan badan dan jatuh.
Apabila berbaring, aras kepala perlu berada sama dengan aras jantung. Darah akan kembali ke otak dan pesakit itu akan sedar selepas beberapa minit.
Maka jika seseorang pitam atau pengsan, jangan cuba dudukkan pesakit. Jangan alaskan kepala pesakit dengan bantal. Ini menyebabkan aras kepala lebih tinggi dari jantung. Pengaliran darah ke otak akan perlahan, dan pesakit tidak pulih dari pitam atau pengsannya.
Di antara sebab-sebab  seseorang itu menjadi pitam ialah :
1. Keadaan sekeliling
Keadaan sekeliling amat mempengaruhi sistem pengaliran darah dan sistem saraf bagi seorang remaja wanita. Ramai remaja wanita pitam namun, ia bukan masalah kesihatan yang serius.
Keadaan yang mendesak seperti berada di tempat yang terlalu padat, melakukan senaman fizikal yang berat, terlalu lapar, terlalu haus, atau berdiri lama di tengah panas terik boleh menyebabkan  mereka pitam dan pengsan. Begitu juga jika mereka bangun dari keadaan duduk atau baring terlalu cepat.
Keadaan sebegini disebabkan di dalam tubuh kita terdapat sistem vasovagal yang mengawal keseimbangan hormon, emosi, saraf dan peredaran darah. Apabila ia terganggu, ia menyebabkan keadaan pitam atau syncope.
Vasovagal syncope disebabkan oleh tekanan emosi, terlalu takut, dimalukan di khalayak, atau merasa tidak selesa di perhimpunan ramai. Emosi yang bercelaru ini menyebabkan sistem saraf akan menghalang darah ke otak, lalu menyebabkan pitam.
Hypoxic syncope berlaku akibat kekurangan oksigen (hypoxia) iaitu apabila udara mengandungi kurang dari 16% oksigen. (Kurang dari  11% boleh menyebabkan rasa susah bernafas (suffocation) dan kematian).
Sama ada otak kita kekurangan oksigen atau pengaliran darah ke otak tidak mencukupi, tubuh akan menerima ‘signal’ agar sesuatu harus dilakukan.
Tubuh akan bertindakbalas dengan mengecutkan saluran darah ke bahagian tubuh yang kurang penting, supaya darah dapat dihantar ke bahagian otak bagi membekalkan oksigen.
Penghantaran darah dipercepatkan untuk mempercepatkan degupan jantung (tachycardia). Kadar pernafasan juga dipercepatkan bagi meningkatkan tahap kandungan oksigen.
Proses ini akan menyebabkan kulit pesakit berwarna pucat, bernafas dengan laju, loya dan muntah, dan lemah anggota terutamanya kaki. Jika tidak terkawal ia akan menyebabkan pitam.
2.Hyperventilation.
Individu yang berada dalam keadaan hyperventilation biasanya akan menarik nafas pendek tetapi dengan kadar laju. Tujuannnya adalah untuk menampung kepekatan oksigen yang kurang. Ia juga menyebabkan kepekatan carbon dioxide (CO2) di dalam darah menurun secara mendadak dan mengakibatkan pitam.
Keadaan ini berlaku di kalangan orang yang terperanjat, terlalu stress atau mengalami masalah keresahan (anxiety disorders). Saya pernah menerima seorang eksekutif wanita yang pitam kerana dimarahi oleh pegawai atasannya. Beliau tidak dapat menahan rasa terperanjat, malu dan marah di khalayak lalu pitam.
3.Kekurangan gula dalam darah.
Otak memerlukan bekalan gula yang berterusan untuk berfungsi 24 jam tanpa berhenti. Kekurangan gula berlaku pada mangsa bencana alam yang tidak mendapat bekalan makanan untuk beberapa hari. Mereka yang terlalu menjaga pemakanan dengan ketat juga mengalami masalah serupa.
Seorang pesakit mengadu selalu sakit kepala dan badannya lemah. Dia pernah beberapa kali pitam di pejabat. Bila saya periksa, saya dapati kandungan gulanya terlalu rendah. Alasannya untuk menjaga berat badan kerana majlis perkahwinannya akan berlangsung tidak lama lagi.
Kandungan gula sebanyak 3.5mmol/ml menyebabkan pesakit mula berasa pitam manakala bacaan GM 2.0mmol/ml pasti menyebabkan seseorang itu pitam.
3.Anemia.
Anemia berlaku apabila pesakit mempunyai kurang bilangan sel darah merah. Sel-sel ini penting untuk membawa oksigen ke jantung dan otak. Biasanya anemia berlaku pada gadis yang mengalami pendarahan haids yang banyak.
4.Kehamilan.
Bagi wanita muda yang hamil, tubuh mereka mengalami beberapa perubahan dalam sistem peredaran darah. Darah mereka di’kongsi’ dengan bayi yang di dalam rahemnya.
Rahem yang membesar menekan saluran darah besar aorta dan inferior vena cava yang menyalurkan darah semula ke jantung dan ke otak.
Seorang gadis berusia 18 tahun telah dibawa oleh ibunya ke klinik kerana pengsan di dapur rumah. Beliau juga kelihatan selalu penat. Ujian air kencing untuk kehamilannya positif. Ibunya pula yang pitam akibat terkejut menerima berita itu.
5.Masalah Jantung.
Masalah jantung di kalangan remaja jarang diketahui sehingga mereka melakukan aktiviti fizikal di luar rumah. Antara masalah jantung ialah degupan jantung yang tidak seragam (irregular rhythm) dan kebocoran kecil pada dinding tengah jantung (Septal Defect). Jika remaja atau wanita muda pitam setelah melakukan aktiviti senaman yang berat, mereka perlu dihantar untuk pemeriksaan.

Bagaimana mengurangkan kemungkinan untuk pitam?

Sesetengah remaja merasa pening kepala sebelum terjadinya pitam. Pening kepala harus dibezakan dari sakit kepala. Pening kepala bermakna pesakit merasakan seluruh benda yang berada di sekitarnya berpusing laju mengelilinginya. Sementara sakit kepala biasanya merasakan kesakitan di dalam kepala. Selain itu pesakit berasa pandangan berkabur atau terus gelap. Ada yang berasa loya dan muntah. Jantung pula berdegup laju dan sukar untuk bernafas.
Jika ada tanda-tanda begitu, pesakit ini perlu segera berbaring. Ini akan menyebabkan darah yang beredar ke otak menjadi normal. Kemudian barulah perlahan-lahan cuba posisi duduk. Apabila tidak ada masalah, baru;ah dibolehkan berdiri.
Minumlah air secukupnya untuk mengurangkan dehidrasi terutama apabila kehilangan air yang banyak melalui peluh akibat bersenam, melakukan aktiviti fizikal atau ketika di cuaca panas. Elakkan suasana yang terlalu panas, padat dan merimaskan.
Jika terpaksa duduk atau berdiri terlalu lama, sesekali buatlah exercise stretching regangan dengan cara meluruskan kaki atau menyilangkan kaki. Ini membantu peredaran darah yang sempurna ke otak dan jantung.

Apa yang perlu dibuat?

Jika pitam berlaku buat pertama kali dan puncanya jelas (eg berada di kawasan yang sesak, panas atau kekurangan gula dalam badan), selalunya tiada apa yang perlu dirisaukan. Namun jika berlaku berulangkali, pesakit seharusnya berjumpa doktor dan menjalani beberapa pemeriksaan.
Selepas kejadian itu, beritahu doktor sama ada pesakit mengalami apa-apa kecederaan. Mungkin kepalanya terhantuk di meja semasa pitam atau tangannya luka akibat serpihan kaca. Pitam yang terjadi bersama dengan sakit dada, susah bernafas dan jantung berdegup kencang, memerlukan pemeriksaan yang lebih rapi.

Apa yang akan dilakukan oleh doktor?

Pitam selalunya tidak berkaitan dengan masalah kesihatan yang serius di kalangan remaja atau wanita muda. Doktor yang memeriksa biasanya hanya melakukan beberapa pemeriksaan ringkas di samping bertanyakan beberapa soalan saja.
Ada baiknya doktor menguji tekanan darah, kandungan gula dalam darah dan melakukan ujian full blood picture. Untuk ini, sedikit darah akan diambil dan dihantar ke makmal.
Pemeriksaan full blood count akan memeriksa tahap hemoglobin  dan mengira jumlah sel darah merah seseorang. 5% pesakit yang pitam disebabkan oleh kekurangan sel darah merah.
Beberapa ujian lain boleh dilakukan bergantung kepada diffential diagnosis yang doktor fikirkan, antaranya ECG. ECG boleh membantu doktor untuk mendiagnosa masalah jantung seperti atrial fibrillation, heart block, atau serangan sakit jantung sama ada baru atau lama. Seramai 20%-30% pesakit yang pitam mengalami ECG yang tidak normal.
Rawatan bagi pitam bergantung punca pitam, iaitu penyakit yang menyebabkan pitam. Tiada ubat atau rawatan khusus.

Membantu rakan yang pitam

Bayangkan kita sedang bekerja dan mendapati seorang rakan kita tiba-tiba jatuh dan pengsan. Apa yang perlu kita lakukan?
Pastikan dia berada dalam keadaan berbaring lurus di atas lantai. Jika dia tercedera, jangan alihkan. Kecederaan tulang belakang (spinal injury) akan lebih mudharat jika digerakkan tanpa cara yang betul.
Longgarkan pakaian, tali pinggang, kolar atau tali leher. Ini membantu peredaran darah dan memudahkan dia bernafas. Alaskan kaki dan peha menggunakan selimut agar ia lebih tinggi dari aras jantung.
Pesakit biasanya akan sedar selepas beberapa minit. Jika masih berasa lemah untuk bangun, benarkan dia berbaring untuk beberapa minit lagi agar dia benar-benar pulih dari pitamnya. Jika pesakit itu terus pengsan dan tidak sedarkan diri langsung, bawalah dia ke hospital dengan seberapa segera.
Wa allahu a’lam
Susunan : Dr Zubaidi Hj Ahmad (021110)